Wednesday, February 5, 2014

Pemasaran - Marketing-Mix 7P's

  "Pemasaran adalah aktiviti yang bersangkut paut tentang proses mengenal, memilih dan membuat produk (product), sebutharga (Pricing), tempat pengedaran  (placement) dan perancangan pelan tindakan bagaimana untuk mengimplimantasikannya melalui promosi (promotion). Kesemua aktiviti yang dipanggil Marketing-mix (Product, Pricing, Placement dan Promotion) tersebut adalah untuk pemberitahuan kepada orang ramai tentang produk atau servis yang ditawarkan bagi menepati permintaan, kemahuan dan kepuasan pelanggan."



Proses untuk mendapatkan pelanggan perlu melalui beberapa pemahaman tentang produk serta tindakan yang perlu dilakukan oleh seseorang jurujual. Selain daripada itu pemahaman tentang produk yang hendak dijual iaitu Proses Marketing-Mix amatlah penting untuk difahami oleh jurujual bagi memudahkan tugas-tugas menjual.


Marketing-Mix 7P's



Product:

1. Bahan-bahan yang digunakan
2. Spesifikasi
3. Reka bentuk
4. Kelebihan
5. Kemudahan
6. Kekurangan
7. Keselamatan
8. Peluang
9. Jaminan
10. dan lain-lain....
              Contoh Produk



Pricing


1. Apakah harga ikut pasaran?
2. Ada apa-apa diskaun?
3. Ada membership privilege?
4. Insentif-insentif yang ditawarkan?
5. Adakah ia pelaburan yang berbaloi (value for money)?
6. Cara pembayaran
7. Kemudahan pembayaran - kredit, points value dll.

Placement

  1.  Tempat pertemuan - Touch Point area 
  2.  Galeri Jualan
  3. Outlets
  4. Website/Blog Landing Page
  5. Retail shops
  6. Dll.....



Promotion








  1. Billboard
  2. Bunting
  3. Banner
  4. Flyers
  5. Katalog
  6. Iklan di Media - Akhbar/Majalah/Artikel
  7. Events
  8. Exhibition/Road Show
  9. Media Sosial (Facebook, Twitter, dll.)
  10. Viral Media (What'sApp)
  11. Dll....

5. Physical Evidence (Bukti-bukti)

  1.  Bukti-bukti produk yang boleh dilihat dengan mata kasar (tangible product)

Produk yang tak dapat dilihat (insuran/Unit Trust/cd download/software dll.)





6. Process/Proses Jualan

  • Suspek (Lead Generation)
  • Approach
  • Presentation
  • Assessment
  • Handling Objections
  • Gaining Commitment
  • Follow Up
  • Sales Closing
  • After Sales Service
  • Referrals

7. People

  • Pengurus Juala
  • Jurujual
  • Pembantu Jualan (Sales Admin Staff)
  • Customer Service
  • Packaging
  • Mekanik
  • Technician
  • dll.


CARA-CARA BUAT JUALAN ONLINE
KLIK DI BAWAH:




No comments:

Post a Comment