Ramai orang keliru makna atau definisi sebenar antara Pemasaran (Marketing) dan Jualan (Sales) . Selalunya orang ramai menganggap Pemasaran (Marketing) dan Jualan (Sales) itu adalah sesuatu yang sama padahal ia berbeza dari segi definisi, skop, fungsi dan tugas.
Namun begitu, Pemasaran dan Jualan amat berkait rapat dalam menentukan kejayaan sesuatu perniagaan. Dalam erti kata lain, ia adalah dua muka yang berada di dalam sekeping duit syilling yang sama yang selalu disalah erti pengertiannya. Jualan memerlukan Pemasaran bagi membantu penjualan terus kepada pelanggan sedangkan pemasaran lebih kepada penyelidikan produk, mencari tapak untuk memberi tahu pada pelanggan tentang produk dan membuat promosi bagi melariskan jualan produk. Disini boleh dikatakan bahawa jika tidak ada pemasaran maka tidak adalah jualan. Dengan adanya persefahaman dan kerjasama erat di antara pemasaran dan jualan, ditambah dengan pelan tindakan dan strategi yang betul, peluang untuk kejayaan pemasaran dan jualan bagi sesuatu syarikat mahu pun individu menjadi lebih hebat lagi.
Pemasaran adalah aktiviti yang bersangkut paut tentang proses mengenal, memilih dan membuat produk (product), sebutharga (pricing), tempat pengedaran kepada pelanggan (placement) dan perancangan pelan tindakan bagaimana untuk mengimplimantasikannya melalui promosi (promotion). Kesemua aktiviti 4P’s yang dipanggil sebagai campuran pemasaran ‘marketing-mix’ (Product, Pricing, Placement-distribution channel, Promotion) tersebut adalah untuk pemberitahuan kepada orang ramai tentang produk atau servis yang dihasilkan dan ditawarkan bagi menepati permintaan, kemahuan dan kepuasan pelanggan.
Definisi Jualan
Jualan adalah aktiviti menjual produk atau servis bagi mendapatkan imbuhan dari segi nilai mata wang. Ia juga merupakan aktiviti bagaimana proses interaksi, proses pertukaran produk atau servis, diantara penjual dan pelanggan bagi membolehkan kedua-dua pihak mencapai satu persetujuan atau kontrak dimana akan terjadi pertukaran produk yang ditawarkan dengan nilai matawang yang sebenar.
Perbezaan diantara Pemasaran dan Jualan
Pada asasnya, tugas Pemasaran adalah untuk memastikan yang segala maklumat atau mesej tentang keperluan, kelebihan dan keuntungan produk sampai kepengetahuan prospek melalui informasi yang disalurkan melalui promosi pengiklanan, pameran, aturcara dan sebagainya. Ia seolah-olah memujuk propspek untuk membeli produk yang diiklankan.
Pada asasnya, tugas Pemasaran adalah untuk memastikan yang segala maklumat atau mesej tentang keperluan, kelebihan dan keuntungan produk sampai kepengetahuan prospek melalui informasi yang disalurkan melalui promosi pengiklanan, pameran, aturcara dan sebagainya. Ia seolah-olah memujuk propspek untuk membeli produk yang diiklankan.
Jualan pula pada asasnya merupakan proses yang melibatkan proses-proses jualan yang boleh mengikat pelanggan untuk mencapai kata persetujuan bagi memastikan prospek menjadi pelanggan dengan mengikat kontrak pembelian. Kedua-duanya amat memerlukan diantara satu sama lain bagi menentukan kejayaan sesuatu perniagaan. Ianya tidak dapat dilaksanakan jika salah satu samada pemasaran atau jualan kurang berfungsi atau tidak mengikut proses yang ditetapkankan.
Jika dapat menyatukan usaha kedua-duanya sekali, anda akan mendapat pengalaman dan manafaat bagaimana pertumbuhan perniagaan yang akan dicapai berkembang begitu pesat. Namun begitu, jika kedua-duanya tidak dapat bekerjasama atau kurang usahasama dari kedua belah pihak, maka tindakan ini akan melumpuhkan pertumbuhan sesuatu perniagaan.
Pemasaran anda seharusnya merangkumi strategi yang boleh dikira atau dianalisa, yang bertujuan untuk memujuk prospek seolah-olah mereka adalah merupakan sebahagian daripada syarikat. Ia juga merupakan mesej kenapa prospek harus mengikat kontrak dengan penjual. Ianya boleh dilakukan melalui aktiviti promosi seperti iklan, perhubungan awam, rangakaian rakan kongsi, media social, penjenamaan, aturcara, pameran, direct-mail, e-mail, pemasaran viral, perkhidmatan mesej ringkas (SMS) dan sebagainya.
Selalunya dikatakan begini, segala usaha pemasaran akan membawa kepada pemahaman prospek tentang produk atau servis yang ditawarkan. Ia menjadikan seseorang prospek itu senang untuk menjadi sasaran pihak jualan. Jika pemasaran dilakukan secara efektif maka mudahlah tugas untuk memujuk prospek menjadi pelanggan. Dengan ini ia juga memudahkan lagi tugas penjual untuk mengakhiri jualan dengan kontrak pembelian. Maka akan berlaku pertukaran produk yang ditawarkan dengan nilai pembelian dalam bentuk nilai matawang.
Namun, pada zaman sekarang di dalam putaran jualan (sales cycle), kita tidak boleh mengenepikan servis yang ditawarkan kepada pelanggan selain daripada produk itu sendiri. Ini kerana jika mendapat servis yang bagus, pelanggan biasanya akan datang semula untuk membeli lagi produk anda malah mereka ini juga akan membawa pelanggan-pelanggan baru kepada anda seperti ahli keluarga, saudara mara dan kawan-kawan mereka.
Carta Perbandingan di antara Marketing vs Sales
| ||
Marketing
|
Sales
| |
Approach
|
Determine future needs
|
Makes customer demand
|
and has a strategy in place
|
match the products the
| |
to meet those needs for
|
company currently offers.
| |
the long term relationship.
| ||
Process
|
One to many
|
Usually one to one
|
Focus
|
Fulfill customer's wants
|
Fulfill sales volume
|
and needs thru products
|
objectives.
| |
and/or services the
| ||
company can offer.
| ||
Horizon
|
Longer term
|
Short term
|
Scope
|
Identifying customer
|
Once a product has been
|
needs (research), creating
|
created for a customer
| |
products to meet those
|
need, persuade the
| |
needs, promotions to
|
customer to purchase.
| |
advertise said products.
| ||
Strategy
|
Pull
|
Push
|
Concept
|
Marketing is a wider
|
Sales is a narrower .
|
concept.
| ||
.
| ||
Priority
|
Marketing shows how to
|
Selling is the ultimate
|
to reach construction to
|
result of marketing.
| |
the Customers and build
| ||
long lasting relationship.
| ||
Identity
|
Marketing targets the
|
Sales is the strategy of
|
of a brand identity so
|
meeting needs in an
| |
that it becomes easily
|
opportunistic, individual
| |
associated with need
|
method, driven by human
| |
fulfillment.
|
interaction. There's no
| |
premise of brand identity,
| ||
longevity or continuity.
| ||
It's simply the ability to
| ||
meet a need at the
| ||
right time.
| ||
VIDEO FORMULA BISNES BAIK:
Slots by Pragmatic Play - AprCasino
ReplyDeletePragmatic Play. apr casino Pragmatic Play. poormansguidetocasinogambling Pragmatic Play. Slot งานออนไลน์ Machine. The Dog House. Slots. Wild West https://septcasino.com/review/merit-casino/ Gold. Pragmatic Play. https://tricktactoe.com/ Jackpot Party.
informasi yang bagus sangat, saya pun ada perkongisan percuma berkenaan Rahsia Close Sale Conversion Tinggi disini
ReplyDelete